Facebook utnul kšeftovanie so stránkami

S neuveriteľnou ľahkosťou sa ľudia pridávajú na Facebooku do rôznych skupín a stávajú sa fanúšikmi takmer čohokoľvek. A mnohí ani netušia, kde všade sú. Tráviac svoj čas na Faceboku ľudia nevedomky sa stávajú prijímateľom reklám všetkého možného druhu a predmetom obchodu s ľuďmi.


V minulosti mal Facebook možno za primárnu úlohu umožniť „stretávať sa“ ľuďom, ktorí nemohli byť spolu fyzicky v kontakte. Vymieňať si názory, popisovať nálady, zdieľať s priateľmi fotky svojich najbližších. Ako každá technológia, aj táto, keď sa dostala do rúk obchodníkom, bola zneužitá. Dnes je Facebook primárne o zbieraní údajov u ľuďoch, ich štatistickom vyhodnocovaní, predaji tovaru a služieb.

Hrôza priťahuje

Pre získavanie duší do rôznych skupín sú často vytvárané stránky s emociálne vypätými obrázkami, či už trpiacich detí (dávno vyliečených, alebo aj takých, ktorí (žiaľ) pomoc dávno nepotrebujú). Alebo s pomocou zvieratiek. Alebo zdanlivo smiešnych videí. A tak vznikajú skupinky o pár tisícok ľudí, „odberateľov“ týchto „informácií“, ale nezriedka pár desiatok či dokonca stoviek tisíc ľudí, priateľov. Viete si fyzicky predstaviť, že by ste mali mať sto tisíc priateľov, každého poznať a vedieť o ňom pár detailov?

Každé veselé video alebo obrázok, poslaný do takejto skupiny, sa okamžite zobrazí na domácej stránke každého užívateľa. Teda dnes už musíme napísať, že „zobrazilo“. Lebo to už nie je pravda.

Facebook totiž zmenil pravidlá. Takto poslaná informácia sa zobrazí len určitej časti skupiny fanúšikov. Hovorí sa o asi 10 až 15 % z celkového počtu. A množstvo narastá s počtom ďalšieho zdieľania takého príspevku ďalšími užívateľmi. Inak povedané, čím populárnejší príspevok, tým väčší podiel členov skupiny a teda aj tým väčší počet ľudí ho vidí.

Obchod s bielym mäsom

Nie, že by vám Facebook nedoprial veselé obrázky zo života celebrít, v tom to nie je. Stále častejšia sa totiž takéto skupiny predávali alebo prenajímali. Jednoducho jedného dňa ste miesto veselých obrázkov dostali na stenu reklamu na prací prášok alebo inú nevyhnutnú vec, bez ktorej neviete existovať vy alebo váš partner, ktorého by ste mali obdarovať. Majiteľ skupiny, ktorý ju vytvoril, na tomto predaji alebo prenájme slušne zarobil. Takže teraz ste dostali odpoveď na otázku, prečo niekto trávi svoj čas tým, že hľadá zaujímavosti a veselosti na internete, aby vám ich „len tak“ potom zverejňoval na stránke facebooku.

Facebook ochranca

Facebook vás chce uchrániť pred podvodom a reklamou? Ale kdeže. Facebooku totiž vôbec nejde o vaše dobro, jemu ide o jeho dobro. Alebo si myslíte, že Facebook investuje ťažké milióny dolárov len preto, aby ste si vy mohli so sesternicou v Amerike vymieňať fotky svojich detičiek na výletoch?

facebook

Facebook na vás zarába. Ako? Tak, že každý, kto chce zverejniť svoj príspevok a chce mať šancu, že ho uvidí čo najväčší počet ľudí, mu za to musí zaplatiť. Ako v každej správnej reklamnej kampani si môže nastaviť krajinu, vek, pohlavie užívateľa, jeho preferencie (aké stránky si pozeráte, na čo klikáte, o čom si píšete? – to všetko je zaznamenávané!) a požadovaný počet „zasiahnutých“, od toho sa potom odvíja výška platby. No a predaj skupín (s podobnými preferenciami, vekom, bydliskom…) bránil Facebooku vo vyšších tržbách.

Takže to Facebook zatrhol. Znížil dosah každého príspevku na spomínaných 10 až 15 percent členov skupiny. Ak ste mali pocit, že v poslednom čase vaše vtipné bonmoty alebo obrázky prestali ľudí zaujímať tak, ako v minulosti, mýlite sa. Jednoducho ich skoro nikto v skupine nevidel. A ak ste postovali svoje príspevky pravidelne, vždy ich videl v skupine niekto iný.

„Facebook bol, je a bude vždy zdarma“ už zjavne neplatí.

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *