Prečo si kupujeme zeleninu v Lidli, panvičky u Babicu a bazénové zastrešenia u Mountfieldu

A prečo to všetko stojí za h**** ? Pretože sme leniví zmr-di. To by asi bola najjednoduchšia odpoveď, ale na to by som nemusel písať celý článok. Poďme sa teda pozrieť prečo sme tak leniví a čo sa s tým dá robiť .


Tento článok som preložil z češtiny, link na originál je na konci.


Že sa preferencie a nákupné správanie slovenského zákazníka líši napríklad od nemeckého alebo rakúskeho asi nie je nič prekvapivé. Paradoxne sa ale líšime aj od Čechov a Poliakov aj keď menej.

Český B2C trh sa za posledných 10 rokov výrazne posunul, ale tiež rozdelil na dva segmenty.
1: Dá sa to predávať cez internet.
2: Nedá sa to predávať cez internet.

Možno vás nikdy nenapadlo to porovnávať, ale výrobky, ktoré sa bežne predávajú na internete sú lacnejšie a kvalitnejšie, než tie, ktoré sa online nepredávajú. Prečo? Čo nemajú kamenné obchody a internet áno?

1. Heuréku – keď idete nakupovať do Tesca alebo Lidlu, tak vám nepríde email s prosbou o ohodnotenie obchodu. Tým pádom môžete hodnotiť len podľa svojej osobnej skúsenosti. Keby ste mohli zdieľať svoje skúsenosti s nákupom online, tak by kvalita tovaru v obchodných reťazcoch vyzerala inak. Osobne mám za sebou nákup skazených vajec (Albert na Flore, Praha + Albert na Jarove, Praha), skazené mäso (Interspar Park Hostivař, Praha) medzi drahým krájaným syrom schované plátky lacnejšieho (Albert Spořilov, Praha). V Tescu sa mi podarilo kúpiť plesnivé mandarínky. Pozitívne mi snáď vychádza len Kaufland, kde sa mi nič skazeného nepodarilo kúpiť. Do ostatných nechodím. No povedzte, keby mali jednotlivé predajne Alberta svoj ​​profil na Heureke, to by bola pecka.

2. Jednoduché hľadanie obchodu – nemôžete si do vyhľadávača alebo do zbozi.cz zadať produkt ktorý hľadáte a spoliehať sa, že vám niečo vyjde. Kamenné obchody často nemajú svoj ​​katalóg online. Hľadal som tesnenia na okná a bol to pôrod zistiť, kto to vlastne predáva. (Nakoniec som to našiel v Baumaxe, pretože na to mali nejakú akciu.)

3. Možnosť nechať si tovar doviesť – cez internet si môžete objednať tovar z druhého konca republiky (alebo sveta) a za rozumný poplatok do niekoľkých dní dorazí. Lokalita je u menej typického tovaru veľmi limitujúca. Buď zoženiete vo veľkých mestách, alebo v menších za nehorázne ceny. Minulý týždeň mi volala mama s tým, že si chce kúpiť titánovú panvicu, ale že v miestnom obchode stojí 3000 kč, tak či by to na internete nebolo lacnejšie. Našťastie jej predavačka povedala aj kde sa to vyrába. A tak som začal google : titanové panvice Adamov – > tptcoating.com – > klik na eshop – > proguss.cz – > cena 1675 kč – > v košíku možnosť použiť zľavový kupón – > google proguss zľavový kupón – > slevove-kupony.cz/titanove-nadobi-tpt-coating-sro – > cena 1591 + doprava zadarmo 🙂 No nekúpte to.

4. Možnosť porovnať si ceny – väčší predajcovia často nakupujú od menších výrobcov a snaží sa výrobcu potlačiť, alebo úplne skryť. Určite poznáte prémiové značky supermarketov, ale to isté sa deje aj inde. Pre známeho som hľadal zastrešenie bazéna. Bolo to podobné ako s panvicou. Buď poznáte, alebo na nete nájdete veľkého predajcu bazénov a zastrešenia. Klasicky trebárs Mountfield. Cez internet sa tam moc nakúpiť nedá, tak sme zašli na predajňu a nechali si spracovať ponuku. Na otázku, či zastrešenie v Mountfielde vyrábajú, alebo len predávajú, sa nám dostalo vyhýbavej odpovede, že si to nechávajú vyrábať len pre seba, takže sa presne tie typy nedajú inde zohnať. To sa mi moc nezdalo a tak som použil google. Tentoraz trochu sofistikovanejšie. Google : Mountfield zastreseni bazenu – > bazeny-mountfield.cz/zastreseni – > vybrať prvni obrazek z galérie – > copy url – > images.google.com : paste url -> podobné obrázky nájdené na nasledujúcich weboch … – > click na ebay – > 3000 libier ( menej než u Mountfieldu s akčnou zľavou ). Akurát že objednávať bazénové zastrešenie z Británie je už trochu moc. Poučení z Mountfieldu som vybral asi 20 webov podľa googlu, z tých sme vyfiltrovali českých výrobcov a nechali si urobiť cenové kalkulácie. Víťazom sa stal český výrobca Zastrešenie bazénov Poolor sro ( http://www.zastreseni-bazenu-akce.cz ) ktorý ponúkol veľmi solídnu cenu a neskúšal žiadne obchodnícke švindle .

Silná značka v online predaji stojí na kvalitnej logistike, reklame, perfektných službách a rozumných cenách. Silná značka u obchodných reťazcov stojí primárne na vzdialenosti od miesta bydliska.

Keď vyjde v novinách nejaký článok o mizernej kvalite potravín v slovenských supermarketoch, tak sa ľudia zvyčajne pýtajú, čo s tým majú robiť? Ako zdvihnúť kvalitu? Odpoveď je jednoduchá, buďte tvrdí a dôslední, tak ako pri nákupoch na internete. Ja viem, ono sa to ťažko robí, keď v okolí máte len dva tri supermarkety. Navyše v Prahe sú kvalitné potraviny o dosť drahšie, než napríklad na Morave. Lenže s prístupom na všetko nadávať a nič s tým nespraviť sa svet nikam neposunie. Proste to chce viac snahy a dôslednosti. Nič viac, nič menej.

Originálny článok nájdete tu

Add a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *